افزایش اعتياد در خانواده‌هاي "شبه روشنفكر "
موسسه تحول,زندگی,امید
مرکز اقامتی سم زدایی میان مدت مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک
درباره وبلاگ


موسسه تحول,زندگی,امید با تمام وجود و در نهایت افتخار آمادگی دارد در زمینه مشاوره و بستری و درمان عزیزان در عذاب شما خدمتی صادقانه ارائه دهد.. تلفن جهت مشاوره: ــــ09127339160 ابراهیم ابراهیمی

پيوندها
کرونا - سالنامه سلامت
عـکس و مطالب توپ
کمک به نیازمندان ایران زمین
Shad90
خودروهاي رويايي
صد در صد داغ
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه تولدی نو و آدرس tavalodinow.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 330
بازدید کل : 80621
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1



نويسندگان
مرتضی عربي

آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
شنبه 7 آبان 1390برچسب:, :: 16:49 :: نويسنده : مرتضی عربي
يكي از روانشناسان كشور معتقد است كه اعتياد در خانواده‌هاي " شبه روشنفكر " بيشتر است.
 
 مهشاد طاهري در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به اينكه گرايش به مواد مخدر در بين نوجوانان در مدارس نيز شايع است، ‌افزود:‌ هيجان‌طلبي و ماجراجويي از جمله عوامل اعتياد جوانان است اما مسئله مهم ديگر در اين زمينه،‌ بافت فرهنگي خانواده‌هاست؛‌ امروزه رفتارهاي برخي خانواده‌ها درباره اين مسائل به نوعي رفتاري روشنفكرانه است.

طاهري در ادامه بيان داشت: در چنين خانواده‌هايي، پارتي‌هاي شبانه، پوشش‌ نامناسب و روابط بدون محدوديت و كنترل‌نشده دختران و پسران جوان بدون اشكال است و هيچ‌گونه كنترل خاصي ‌بر جوانان و نوجوانان وجود ندارد؛ اين امر موجب گرايش خواسته يا ناخواسته افراد به مواد مخدر مي‌شود.

وي اضافه كرد:‌ برخي دختران به محض مواجه شدن با نابساماني‌ها، عدم درك توسط خانواده و نداشتن استقلال و آزادي از سوي والدين يا شكست‌هاي عاطفي در نخستين گام به استعمال سيگار روي آورده و در ادامه نيز به سمت استفاده از انواع مواد مخدر گرايش پيدا مي‌كنند.

دوستي‌هاي خياباني از مهمترين عوامل گرايش به اعتياد است
-------------------------------------------------------------------------

اين استاد دانشگاه در خصوص نقش دوستي‌هاي خياباني در گرايش به سمت اعتياد گفت: دوستي‌هاي خياباني از مهمترين عوامل گرايش به اعتياد است؛‌ در برخي از موارد، دختران با وجود آگاهي از اينكه دوستان آنها به شيشه يا كراك اعتياد دارند باز هم به ادامه اين روابط علاقه دارند و جالب اينكه حتي با وجود اطلاع و آگاهي از مضرات مصرف اين مواد‌، به استفاده و تجربه اين مخدرها تمايل نشان مي‌دهند.

وي با بيان اينكه خانواده در گرايش افراد به مواد مخدر، مهمترين نقش و اولويت را دارد، گفت: اختلالات شخصيتي و خودشيفتگي افراد از ديگر عوامل گرايش به مواد مخدر است البته دوستي‌هاي خياباني نيز مي‌تواند در جايگاه سوم اين عوامل قرار گيرد.

اين روانشناس، علت گرايش به مخدرهاي صنعتي را نبود مواد مخدر سنتي مثل ترياك عنوان كرد و گفت: به دليل نظارت دولت بر مرزهاي ورودي كشور و كاهش ورود مواد به ايران، متأسفانه جوانان و معتادان به سمت استفاده موادي روي مي‌آورند كه در داخل كشور در لابراتوارهاي غيرمجاز توليد مي‌شود.

وي اظهار داشت:‌ موادي كه در اين‌گونه لابراتوارها توليد مي‌شود،‌ قيمتي نسبتاً ارزان داشته و به راحتي در اختيار افراد قرار مي‌گيرد؛ در حقيقت دسترسي آسان جوانان و مصرف ساده و راحت مواد مخدر صنعتي از جمله عوامل گرايش به اين مواد است.

طاهري در ادامه افزود: وجود برخي ضعف‌هاي شخصيتي در زنان،‌ حمايت مردان معتاد را در پي دارد كه معمولاً اين حمايت‌ها به استفاده زنان از مواد مخدر منجر مي‌شود.

اين استاد دانشگاه با تأكيد مجدد بر نقش خانواده‌ها در پيشگيري از اعتياد زنان ادامه داد:‌ فقر فرهنگي خانواده‌ها مهمترين عامل گرايش به سمت مصرف مواد بوده و اين به آن معني است كه حتي اگر در خانواده‌اي، والدين مواد مصرف نكنند اما از طريق رفتارهاي غلط و نا‌به‌هنجار ممكن است مروج گرايش فرزندان به مواد مخدر باشند.

وي اضافه كرد:‌ گاهي والدين با مشاهده مواد مخدر در وسايل فرزندان خود، به دليل حيا و ترس از آبرو از بيان اعتياد او خودداري مي‌كنند؛ در حقيقت والدين به نوعي از واكنش فرزند در اين خصوص واهمه دارند.

آگاه‌سازي دانش‌آموزان درباره مواد مخدر از مقاطع راهنمايي و دبيرستان آغاز شود
------------------------------------------------------------------------------------------------

طاهري ادامه داد:‌ متعادل عمل نكردن خانواده‌ها در ايجاد پديده فرزندسالاري مؤثر است؛‌ در بعضي از موارد خانواده با افراط و تفريط عمل مي‌كند؛ ‌به عنوان مثال پدر در خانواده، جايگاه پدري خود را ندارد كه اين امر موجب عدم مديريت در خانواده مي‌شود.

اين روانشناس باليني گفت: مهمترين نقش دولت در خصوص پيشگيري و سامان دادن به اين موضوع، آگاه‌سازي دانش‌آموزان از مقاطع راهنمايي و دبيرستان است؛ بايد به دانش‌آموزان آموزش داده شود كه چگونه در برابر افرادي كه آنها را به سمت مصرف مواد مخدر سوق مي‌دهند، ايستادگي كرده و به هيچ‌وجه، ترس طرد شدن از سوي دوستانشان را نداشته باشند.

وي در ادامه بيان داشت: اقدام از طريق پيشگيري ثانويه، نقش ديگر دولت در ساماندهي معضل اعتياد است؛ به اين معنا كه با هزينه كم، امكاناتي براي درمان در اختيار معتادان قرار داده و با احداث كمپ‌هاي ترك اعتياد براي ترك به آنها كمك كند.

طاهري با بيان اينكه‌ قرار دادن وسايل بهداشتي براي مصرف معتادان از قبيل سرنگ از ديگر اقدامات مؤثر دولت براي ساماندهي معضل اعتياد است، گفت: با استفاده از وسايل بهداشتي مي‌توان از گسترش بيماري‌هايي مانند ايدز و هپاتيت جلوگيري كرد؛ البته بايد گفت اين اقدام در خصوص معتاداني است كه كار آنها از درمان گذشته و به پايان راه رسيده‌اند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: